منتدى أولاد الجزائر
عزيزي الزائر/عزيزتي الزائرة
يشرفنا تسجيلك في منتدانا والمشاركة فيه بمواضيعك
افدنا واستفد معنا ...إجعلنا في مفضلتك نجعلك في قلوبنا ...

https://i.servimg.com/u/f47/16/27/13/92/oouu-o13.gif



منتدى لجميع الجزائرين والعرب نقاش وتواصل
 
الرئيسيةالبوابة ..2التسجيلدخول

شاطر | 
 

 ما تحسبوش يا بنات إن الجواز راحة .. ولا تزعلوش يا بنات ان قولنا بصراحة

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
*ملاك الروح*
عضو مؤسس
عضو مؤسس


الساعة الأن :
المزاج :
2205
تاريخ الميلاد : 25/04/1993

مُساهمةموضوع: ما تحسبوش يا بنات إن الجواز راحة .. ولا تزعلوش يا بنات ان قولنا بصراحة   السبت مارس 19, 2011 11:56 am

ما تحسبوش يا بنات إن الجواز راحة .. ولا تزعلوش يا بنات ان قولنا بصراحة






[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ما تحسبوش يا بنات إن الجواز راحة ..
ولا تزعلوش يا بنات ان قولنا بصراحة


كان يا مكان في هذا العصر والأوان
بنت أمورة اسمها "برايد"
بقالها مدة بتدوّر على عريس، أيام ورا أيام، وشهور ورا شهور، وسنين ورا سنين، لحد ما أخيراً وصلت لنتيجة واضحة،
مصر كلها عقمت عن إنها تنجب 3 أشخاص:
نائب لرئيس الجمهورية،
مدرب ينجح مع نادي الزمالك،
وعريس لـ"برايد".




دي حدوتة بنت بتمثل 15 مليون بنت من سن 25 إلى سن 35،



واللي بيضغط عليهم المجتمع كل يوم عشان يتجوزوا، مع إنه مش بإيديهم إنهم لسه قاعدين.



باختصار ومن غير "فذلكة"



إحنا
بنتكلم عن "العنوسة"؛ لا بلاش الكلمة دي لاحسن فيه ناس عندها حساسية منها؛
أو في مقولة أخرى -ووفقاً لمصطلحات الجهاز المركزي للتعبئة والإحصاء-
"اللائي تأخرن في سن زواجهن عن سن الـ30"... أييييوه عن هذا الرقم النحس
نتحدث (30)، بقرونه المخيفة وصفره المتين المدوّر الذي يذكّر الفتاة
المسكينة بأنها بعد ما زالت خارج الخدمة، ولكن عادة ما تمرّ الآنسة
المودموازيل الأستاذة العانس بعدد من المراحل قبل ما توصل بسلام لهذا
الرقم المشئوم.





مرحلة "أقعد في بيت أهلي آكل لقمة وأرمي عشرة"


"ليه المجتمع محاصر البنت في صورة العروسة مهما حصلت على مؤهلات علمية أو أخذت مناصب؟



هو ما ينفعش البنت تقعد كده لحد ما تموت؟
أنا عارفة إن الجواز نصّ
الدين بس إحنا لو ما اتجوزناش إيه اللي هيحصل لنا؟ مجتمع غريب.. اشمعنى في
الدول المتقدمة مش بيفكّروا في حكاية الجواز؟ يعني هم أكيد بيفكروا لكن مش
بيخلوا الموضوع ده شغلهم الشاغل، هتقولوا عليّ إن أنا بنت غريبة.. أنا
أصلاً ما بافكّرش في الجواز إطلاقا، لا دلوقتي ولا بُكرة، ما أنا عايشة كده والحياة فُلّلي".




[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



حطي قلبك في "التلاجة"



وحبي الوطن والمجتمع والناس وقبلهم نفس



بتفضل البنت مننا بعقلها وكمالها،
تذاكر جامد في الثانوية العامة، وكلنا عارفين إن يدوبك 2 ولا 3 ولاد اللي
بيكونوا من أوائل الجمهورية والباقي كلهم بنات طبعاً، يدخلوا على الجامعة وياخدوا البكالوريوس، والغريب إن المدرج برضه بيكون 80% منه بنات؛ يعني يا دوب 4 لكل واحد!




وأيام الجامعة مش هنتكلم على نظرات
الحقد اللي بتاخدها البنت المرتبطة، ولا اللي في إيدها دبلة، ومش هاقول
لكم برضه على جملة "مش هتتجوز غير لما تخلّص تعليمها الأول"، وما حدش
طبعاً فاهم إن التعليم عمره ما بيخلص، والمفروض إن الإنسان يفضل طول عمره
يتعلم ويطوّر من نفسه، بس إحنا بنحب نخلّصه بدري أو بنعمله في وقت فراغنا،
وعشان كده هي بتخلّص وتستنى تشتغل.. ما فيش شغل، تستنى العريس.. ما فيش
عريس، تقرر إنها تعمل دراسات عُليا، بسرعة خدت الماجستير، وبعدها
الدكتوراه، واشتغلت،



وبعدين كل الناس هتبصّ لها وتسألها:
متجوزة؟ مخطوبة؟ متكلمين عليكِ؟
طيّب عقبالك يا حبيبتي!.
تبدأ تحسّ إنها ما عملتش أي حاجة في حياتها، وتبصّ في المراية فتلاقي
نفسها بتكبر لوحدها، وتبدأ حاجاتها البيولوجية تلحّ عليها وأهمها إنها
تكون أم، والحياة ما بقتش فُل، دي بقت ضايعة هدر، وحتى الدرجة العلمية
اللي أخدتها لم تضف أي شيء في حياتها؛ غير إنها قلّلت فرصها في عريس
مناسب، ما هو لازم العريس اللقطة يكون على الأقل معاه دكتوراه وعربية 128
وشقة في الشروق وإلا هيبقى مش من مستواها.





والسبب الحقيقي وراء إحساسها ده هو ضغط المجتمع والزنّ على الودان، وبعد
ما كانت البنت حاسة بالاكتمال ومتحققة بدون جواز ولا غيره، وحاطّة قلبها
في "تلاجة" أو موجهة طاقاتها العاطفية لأهلها والناس من حواليها، فتبدأ
بالإحساس بالنقص، وتقوم داخلة بقلب جامد على المرحلة اللي بعدها.



[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


مرحلة "جوازة الندامة ولا قعدة الخزانة"
"أنا بنت عندي 24 سنة وزهقانة جداً من الحياة اللي أنا
عايشاها دي، اتخطبت لابن عمي، وأنا ما كنتش موافقة عليه؛ بس من باب إرضاء
أمي وافقت، بس للأسف طلع بيكذب وبيشرب وبيعمل علاقات مع بنات سيئة،
وأهم حاجة عنده نفسه وبس.. مغرور ومتكبر وعنده منطق غريب للخطوبة؛ هو إنه
من وقت ما اتكلم عليّ وأنا وافقت واتخطبنا وأنا مراته، يا ترى أكمّل معاه؟
والحاجات دي ممكن تختفي مع الوقت وأهرب من شبح العنوسة اللي أمي خايفة
منه، وبصراحة أنا كمان خايفة منه، ولا أعمل إيه؟".

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


البنات خايفين من شبح العنوسة، وعاوزين يتجوزوا،


مش عيب يعني ولا
حرام، وزي الغنوة ما بتقول: "مهما تقولوا لنا عليه.. رجلينا رايحة إليه
واللي يحبّ الحلاوة.. لا بد يلسع إيديه.. لا بد من بعض نار.. ونصّ درهم
مرار.. ولما ييجوا الصغار.. القلب ترقص عينيه"، وبصراحة لقب مطلقة بقى
أرحم كتير من لقب عانس، الاثنين نار بتكوي الست مننا، بس إيش رماك على
المُر؟! لكن يا ترى فعلا جوازة الندامة أحسن من قعدة الخزانة! وصديقتنا
صاحبة المشكلة اللي فوق دي المفروض تقول عصفور في اليد ولا عشرة على
الشجرة، وتمسك في ابن عمها بإيديها وأسنانها وتهرب من شبح العنوسة زي ما
بتقول؟!





أصل أنتم ما تعرفوش..
البنت بييجي عليها
عيد ميلادها الثلاثين وبيصيبها اكتئاب حاد ومزمن، وتعدّي من على كوبري قصر
النيل، وتبص للمَية وتشاور عقلها زي ما "أخينا في العنوسة" عمل من كام
يوم، ما هو أصل برضه مهما الواحدة مننا خدت شهادات ونجحت في شغلها، بيفضل
أكبر حلم عندها إنها تلاقي رجل بجد يشاركها كل حاجة، ويكمل بنقصه نقصها
ويكملوا بعض.. زي الأول خالص قبل ما حوّاء تتخلق من ضلع آدم، وقبل ما
يخرجوا سوا من الجنة.. الواحدة مننا بيتهيأ لها إن هي دي الجنة.



الرسول صلى الله عليه وسلم
قال: "إذا أتاكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه، إلا تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد عريض"،
وحتى المادة الـ16
من الإعلان العالمي لحقوق الإنسان بتقول إن للرجل والمرأة متى بلغا سن
الزواج حق التزوج وتأسيس أسرة دون أي قيد بسبب الجنس أو الدين، ولهما حقوق
متساوية عند الزواج وأثناء قيامه وعند انحلاله. وأنه لا يبرم عقد الزواج
إلا برضا الطرفين الراغبين في الزواج رضاً كاملاً لا إكراه فيه، وأن
الأسرة هي الوحدة الطبيعية الأساسية للمجتمع ولها حق التمتع بحماية
المجتمع والدولة.




يعني العنوسة ضد حقوق الإنسان..
وبكرة تلاقوا العوانس -رجالة وستات- معتصمين على رصيف مجلس الشعب!!



[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


مرحلة كيف تصطادين عريساً
وبعد اجتماعات مكثفة وجلسات طارئة مع
الأم تخرجين جاهزة بكل الأدوات اللازمة لصيد العرسان اللي صيدهم غير صيد
أي حيوان (إيه الإنسان أصله حيوان بس حيوان ناطق) يعني لازم له تكتيك
وتخطيط وتطبيق حرفي لنصائح الأم، وأهمها:





اهتمي يا حبيبتي بشكلك شوية، لو تخينة
خسّي، ولو رفيعة اتخني، ولما تخرجي لازم تكوني على سنجة عشرة، واحضري
مناسبات اجتماعية كتير وخصوصاً أفراح ولاد خالتك، ما تتكلميش مع أي واحد
تقابليه بسهولة، الراجل بيحب اللي تعذّبه وبيبعد عن البنت السهلة، واوعي
تُظهري إعجابك، واتأخري في ميعادك معاه، وطول ما إنتي قاعدة اتلفّتي يمين
وشمال، وطبعاً قولي له إنها أول مرة تقابلي حد بدون ما أهلك يعرفوا، وإنك
ما تقبليش غير إن الميعاد الثاني يكون في صالون البيت.



أصحابك وعيلتك هيعملوا محاولات
لتسويقك، عزومات ملفّقة.. تمثيل، صحيح إنتم الاتنين بتكونوا عارفين.. بس
ضمنياً.. إنتم بتعملوا نفسكم مش عارفين، وخصوصاً لو واحد فيكم ما عجبش،
هيقولوا جواز صالونات.. جواز بلكونات.. ولا يهمّك.. هي أمك وأمي وجدتك
وجدتي اتجوزوا إزاي؟! وعلى رأي المثل "قرد يسليني ولا غزال شارد"!.



ولو فشلت الصالونات.. عليكِ بالشركات.. وفي مواقع كمان.. وإعلانات في الجرائد والمجلات.



إييييه؟



قاطعتيني ليه؟ أنا لسة ما كملتش.. إيه؟
حسيتي كأنك بادي
كارينا بيتحدف في الهوا على رصيف شارع القصر العيني على طريقة "قلّب يا
كابتن" الشهيرة.. والناس رايحين جايين تقليب وتفحيص وتمحيص.. وإنك بضاعة
مش روح ولحم ودم.. حلو يبقى وصلتي بالسلامة.. انزلي لي بقى تحت..




[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


في الزواج.. البساطة هي الحل



يا ترى الطريقة دي هي الطريقة اللي ممكن نختار بيها شريك لحياتنا كلها، وهو الجواز جواز
والسلام، بدون مسئولية، وبدون مقومات وبدون تفاهم، تصدقي إن الإحصائية
اللي أصدرتها جمعية المأذونين الشرعيين في مصر بتقول إن 52% من حالات
الطلاق في مصر تتم بين المتزوجين حديثاً، وده كله سببه الجواز غير المدروس، أو القائم فقط على الأشياء المادية دون الالتفات للأخلاق والدين والإحساس بالمسئولية والتفاهم بين الطرفين.





إن الفطرة السوية تقضي بميل الفتاة
للزواج وللإنجاب مثل الرجل تماماً وربما أكثر، وهذا عادة ما يكون في مرحلة
النضج (من 20 - 35)، ولكنها لا تجد من يرتبط بها؛ لأن الشاب لا يستطيع في
ظل الظروف الحالية أن يوفّر ثمن شقة وأثاث وزفاف؛ فيقرر أن يسافر ليكوّن
نفسه.





ولتتكوم هي على نفسها.. وحيدة تعاني
من العُقَد التي خلّفتها فكرة العنوسة بداخلها، أو تتزوج برجل يكبرها
بييجي 20 سنة، وهكذا يسرق كل جيل أحلام الجيل الذي يليه، أو تنتشر
العلاقات المحرّمة التي غالباً ما تتحمل الفتاة وحدها ضررها، إشي ضياع
السمعة وإشي فقدان عذرية وإشي حمل غير شرعي وسلم لي على الاستقرار...





إيه اللي يمنع ولد وبنت إنهم يتجوزوا
ويستقروا؟ الولد ولّا البنت ولّا الأهل! لو سألت البنات ممكن يقولوا: "ما
عادش فيه رجالة!"، ولو سألت الولاد هيقولوا لك: "إزاي أروح أتقدّم.. وأنا
يا دوب باكفّي نفسي؟!".. حقهم! مع إن الاتنين ممكن يتجوزوا فعلاً ويعيشوا
مع بعض، خصوصاً لو هم الاتنين بيشتغلوا وبيصرفوا على نفسهم، ده حتى أجرة
المأذون مش غالية، ولو خدوا شقة إيجار جديد مش هتكون مشكلة أبداً إنهم
يدبّروا إيجارها، ويجيبوا فرش بسيط، وممكن أصحابهم بالهدايا يكمّلوا لهم
الناقص، وكفاية دبلة عشان تعلن للدنيا جوازهم، مع حفلة بسيطة.



لكن مين بيعمل كده عندنا؟



طب المشكلة في
عقول الناس اللي بتفكر في عدد الأساور وحجم القاعة وشكل الفستان والفرش
الأمريكاني، وبتضيع أحلى سنين العمر من 20 : 30 سنة، وهي بتشتغل ليل نهار
عشان تجيب شوية أطباق وكوبايات عشان تملا بيهم النيش، ولا في إيه بالظبط؟!!


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*ملاك الروح*
عضو مؤسس
عضو مؤسس


الساعة الأن :
المزاج :
2205
تاريخ الميلاد : 25/04/1993

مُساهمةموضوع: رد: ما تحسبوش يا بنات إن الجواز راحة .. ولا تزعلوش يا بنات ان قولنا بصراحة   السبت مارس 19, 2011 11:57 am

منقوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووول


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
لولي_2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
avatar

الساعة الأن :
المزاج :
2440
تاريخ الميلاد : 20/03/1994

مُساهمةموضوع: رد: ما تحسبوش يا بنات إن الجواز راحة .. ولا تزعلوش يا بنات ان قولنا بصراحة   الخميس مارس 24, 2011 2:19 am

شكرااااااااااااا على المووووووضووع الحلو



[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حين أموت أنا ،،، سيمــوت معي..!!
حلمي ،،، ضحكتي ،،، بكآئي ،،، صرختي ،،،
وكل شئ !!!!
وســأبقي ..!
...ذكري عآبرة فقط
......سيبكي من يحبني ،،، سيضحك من يكرهني ،،، سينصدم أهلي ..
.... ولكن !
تـــأكدو كنت أحبكــم جميعـآ
فإذكروني بدعـوة صآدقة
هذه كل أمينــآتي

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://awlad-alger.alafdal.net
*ملاك الروح*
عضو مؤسس
عضو مؤسس


الساعة الأن :
المزاج :
2205
تاريخ الميلاد : 25/04/1993

مُساهمةموضوع: رد: ما تحسبوش يا بنات إن الجواز راحة .. ولا تزعلوش يا بنات ان قولنا بصراحة   الثلاثاء أبريل 05, 2011 4:46 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
ما تحسبوش يا بنات إن الجواز راحة .. ولا تزعلوش يا بنات ان قولنا بصراحة
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى أولاد الجزائر  :: ®§][©][ منتديات الفتاة العربية ][©][§® :: إبداعاتك وعالمك سيدتي :: منتدى الفتاة العربية-
انتقل الى: